.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ای وای وطنم سوادکوه !!
تنها چشم امید به اندک مسافرانی بسته بودند که از شهرهای دیگر به سمت مازندران می آمدند . باشد که توقفی هر چند کوتاه در سوادکوه نمایند .که آن هم به علت عدم امکانات گردشگری و رفاهی در این شهرستان ...
ای وای وطنم سوادکوه !!

به همشهریانم فکر می‌کنم و به دستان خالی مردمان سوادکوهی که برای تامین نان شب شان  پس از تعطیلی شرکت زغال سنگ البرز مرکزی و شرکت های دیگر و سنگ اندازی های مختلف توسط مسولین و دیگر افراد در راه تاسیس شرکت کک سازی و عدم توسعه صنعتی آن به بهانه های مختلف ،  تنها چشم امید به اندک مسافرانی بسته بودند که از شهرهای دیگر به سمت مازندران می آمدند . باشد که توقفی هر چند کوتاه در سوادکوه نمایند .که آن هم به علت عدم امکانات گردشگری و رفاهی در این شهرستان روز به روز از تعداد مسافرانی که حتی توقفی هر چند کوتاه در سوادکوه می نمایند کاسته می شود . و حال با سهمیه بندی بنزین آن تعداد اندک هم دیگر راه سفر را در پیش نمی گیرند که کور سو امیدی به توقف آنان در سوادکوه داشته باشیم . حال به چه امیدی چشم به جاده ها بدوزند و با چه درآمدی هزینه های کمرشکن زندگی را تامین نمایند .

داستان‌های مردمان دیار من، سرشار از عشق است و مهربانی و حماسه و رزم و مبارزه و استقامت. و نیز زیرکی و امید و ایمان. اندیشه معترض و ظلم‌ستیز، و برخاستن در مقابل بی‌عدالتی، از جمله مفاهیمی است که در داستان‌های به ظاهر ساده مردم، آشکارا دیده می‌شود.

قهرمان داستان‌های سرزمین من همواره در مقابل ظلم ظالم می‌ایستد. می‌جنگد و پیروز می‌شود. افسانه‌ها به روشنی باور دارند که خشکی زمین و قهر آسمان از آنجا شروع می‌شود که خون چکاوک (خون بی‌گناه) بر زمین می‌ریزد. مادران در لالایی‌ها به آوای بلند کودکانشان را درس مردانگی می‌دهند.

حالا دیگر راویان سوادکوه خود روایتی شده‌اند، بی‌راوی.

بغضی در گلوی مردمان هست که می‌خواهند فریادش کنند،

می‌خواهم بگویم قصة پرغصة سوادکوهی را:

یکی بود یکی نبود، هژبر دست‌هایش بسته بود.

یکی بود یکی نبود، هژبرصدایش خسته بود.

یکی بود یکی نبود، سال وبا بود،ملک بیوه شده بود.

یکی بود یکی نبود، خشکسالی بود،ملک بیوه شده بود.

یکی بود یکی نبود، جنگ بود، ملک بیوه شده بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

بهلول 26 تير 1386
هاااااااااا اینی که نوشته بیدید خبر بید یا شعر بید. ولله ما نوفهمیدیم منظورش چی بید .
یک سوادکوهی 26 تير 1386
سلام
از شمال نیوز متشکرم که برای اولین بار تنها گوشه ای از درد و رنج مردم دیارم را به گوش دیگران رساند. واقعا دلم گرفت! چند سال است طرح تعریض جاده فیروزکوه در دست اجراست که خبر ندارم تمام شد یا نه. من نمی دانم با تعطیلی یکی پس از دیگری منابع درامد مردم چه اینده ای را می توان برای زیباترین شهرستان کوهستانی شمال تصور کرد؟ هر چند با یک برنامه ریزی ساده و کم خرج می توان این شهرستان را هم زمستان جذاب دارد و هم تابستان ییلاقی به مرکز جذب توریست تبدیل کرد متاسفانه به دلیل رقابت بی دلیل و نابخردانه شهرهای کوچک این شهرستان- ابتدایی ترین امکانات هم برای جلوگیری از رشد منفی جمعیت ان !! (مهاجرت) که فشار اضافی و منفی بر شهرهای مجاور می اورد هم از ان دریغ می شود. در کشورهای دیگر اگر چنین مکانی با این همه منابع خدادادی وجود داشته باشد ان را به بهشت زمینی برای توریستها تبدیل می کنند. بزرگترین ارزوی من عزت و سربلندی مردمان سرزمین قشنگ من و همه مردم دوست داشتنی کشورم است.
یک سوادکوهی
نا شناس 27 تير 1386
باید نخبه گان این دیار در هر جایی که هستند بفکر شهر و روستای خود باشند ساخت کارخانه کک که فقط نیاز به موافقت خانم جوادی( مسئول محیط زیست کشور که خود مازندرانی است) را دارد مشکل بسیاری از بیکاری شهرستان ما را حل میکند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.079 seconds.